Zapalenie się kontrolki „check engine” na desce rozdzielczej auta może wywołać dreszcze u każdego kierowcy. Symbol ten, często świecący na żółto lub pomarańczowo, nie zawsze oznacza poważną awarię, jednak nie powinno się go lekceważyć.
- Polecamy również: Strzały przy cmentarzu. Policjanci otworzyli ogień do mężczyzny
Co ciekawe, istnieją sposoby na wyłączenie tej kontrolki bez konieczności wizyty u mechanika – i to przy użyciu prostych metod dostępnych nawet na TikToku. Ale uwaga – nie każdy sposób działa na każde auto.
Co oznacza żółta kontrolka check engine?
Kontrolka „check engine” jest częścią systemu diagnostycznego OBD-II, który stał się standardem w większości samochodów homologowanych na rynku europejskim po 2001 roku. Jej zadaniem jest sygnalizowanie potencjalnych problemów z jednostką napędową, układem paliwowym lub katalizatorem. Jeśli kontrolka ta świeci się na stałe lub przez dłuższą chwilę po uruchomieniu silnika, komputer auta prawdopodobnie wykrył nieprawidłowość, a żółty symbol na desce rozdzielczej informuje o błędzie.
„Żółtej kontrolki nie wolno lekceważyć. Ale jeśli usuniemy jej przyczynę, możemy ją wyłączyć sami” – radzi ekspert.
Dlaczego check engine się pali?
Przyczyn zapalenia kontrolki „check engine” może być wiele – od prostych problemów, takich jak wilgoć czy zaśniedziałe styki, po poważniejsze usterki związane np. z turbosprężarką, zaworem EGR czy sondą lambda. Najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest wizyta u mechanika, który za pomocą specjalistycznego sprzętu odczyta kod błędu, zidentyfikuje źródło problemu i usunie usterkę. Dla tych, którzy chcą spróbować samodzielnie wyłączyć kontrolkę, istnieją jednak także domowe sposoby.
Jak skasować check engine samodzielnie?
W zależności od wieku i technologii zastosowanej w samochodzie, kontrolkę „check engine” można spróbować skasować na kilka sposobów. W starszych modelach, zwłaszcza tych wyprodukowanych w latach 90., często wystarcza proste odłączenie akumulatora.
„Aby zresetować kontrolkę check engine, odłączamy ujemną klemę akumulatora na co najmniej 10 sekund, a następnie podłączamy ją z powrotem. Działa to jednak tylko w starszych samochodach, gdzie błędy nie zapisują się trwale w pamięci sterownika” – wyjaśnia użytkowniczka TikToka.
Należy jednak pamiętać, że jest to tylko tymczasowe rozwiązanie, które usuwa sam komunikat, ale nie usuwa usterki. W samochodach nowszych, produkowanych po wprowadzeniu standardu EOBD, metoda ta często nie przynosi oczekiwanych efektów, ponieważ zapisy błędów są trwałe.
Aplikacje i urządzenia do odczytu kodów błędów
Pewniejszym sposobem na skasowanie kontrolki check engine jest skorzystanie ze specjalnego interfejsu diagnostycznego, który podłączamy do złącza OBD-II. Na rynku dostępnych jest wiele aplikacji i urządzeń, takich jak Piston, SDProg czy Smart Control Free, które umożliwiają samodzielne diagnozowanie problemów i usuwanie błędów. Ceny prostych skanerów OBD-II zaczynają się już od kilkudziesięciu złotych, co sprawia, że są one dostępne dla większości kierowców.
Warto jednak podkreślić, że domowa diagnostyka wymaga pewnej wiedzy technicznej – jeżeli nie jesteśmy pewni, co oznacza dany kod błędu, warto wydać kilkadziesiąt złotych na profesjonalną diagnostykę w warsztacie.