Po ostatnim grudniowym 2020 r. szczycie Unii Europejskiej w prasie całej Europy nie milkną
echa wrażeń budżetowych. Wszyscy trąbią, ze wreszcie został przezwyciężony ten trudny
kryzys i wypracowano sukces, w Polsce też. W ostatniej prawie chwili roku 2020 został
przyjęty wieloletni budżet dla całej Unii na lata 2021 – 2027 w powiązaniu z tzw. Funduszem
Odbudowy, jako cały pakiet. Ostatecznie prezydencja niemiecka wypracowała kompromis i
nie doszło do veta Polski i Węgier. Procedura veta, czyli sprzeciwu jest przewidziana przez
Traktaty ale jest ona rzadko używana dlatego, ze główną zasadą UE i jej Instytucji jest
prowadzenie dialogu i szukanie kompromisów, tak aby wszystkie państwa członkowskie były
w miarę zadowolone. Takie jest sprawiedliwe działanie Wspólnoty. Ostatni raz veto zostało
zastosowane w 1988 roku.
Trzeba powiedzieć, ze nad budżetem dla całej UE kilka Instytucji pracuje przez cały rok. Nad
tym obecnie przyjętym wieloletnim projektem pracowano ponad dwa lata. Wprawdzie
funkcję prawodawczą i budżetową pełnią dwie Instytucje: Parlament Europejski i Rada Unii
(Ministrowie), natomiast Komisja Europejska przedkłada im wcześniej wniosek – projekt
budżetu. Komisja jest też, zgodnie z Traktatem o Funkcjonowaniu UE (art.317) wykonawcą
budżetu wraz z państwami członkowskimi. W tej sprawie są osobne rozporządzenia
wykonawcze, też na podstawie Traktatu (art.322).